Można wskazać kilka sposobów rezerwowania pobytu w hotelu. Osoby niemające dużego doświadczenia w podróżowaniu mogą zastanawiać się, które rozwiązanie będzie dla nich najlepsze i czy występują między nimi znaczące różnice. Aby ułatwić początkującym turystom planowanie wakacji, poniżej przedstawiamy najważniejsze zalety najpopularniejszych sposobów rezerwacji noclegów.
Rezerwacja hotelu za pośrednictwem stron internetowych
Pokój w hotelu można wygodnie zarezerwować przez Internet. Noclegów należy szukać albo bezpośrednio na stronach firmowych hoteli, albo w dedykowanych serwisach internetowych, pełniących funkcję zarówno systemów rezerwacyjnych, jak i wyszukiwarek ofert. Druga opcja pozwala szybko zapoznać się z dostępnością pokojów w różnych obiektach (w danym terminie i miejscu), poza tym internauci mogą łatwo sprawdzić ceny, usługi dodatkowe oraz warunki pobytu. Z rezerwowania pokoju za pomocą strony hotelu najczęściej korzystają osoby, którym zależy na wykupieniu noclegu w konkretnym obiekcie.
Większość turystów szuka jednak dowolnego hotelu, zwracając przy tym uwagę, czy znajduje się w odpowiedniej lokalizacji, gwarantuje szeroki wachlarz udogodnień i proponuje atrakcyjne ceny. Proces poszukiwania noclegu w dedykowanych serwisach przyspieszy wprowadzenie do wyszukiwarki indywidualnych parametrów, dzięki którym na liście wyników zostaną uwzględnione wyłącznie warte uwagi obiekty. Co ważne, serwisy rezerwacyjne i porównywarki ofert oferują wiele przydatnych funkcji, w tym zmianę terminu rezerwacji bądź jej anulowanie. Klienci mogą też od razu zarezerwować interesujące ich usługi dodatkowe, np. nocleg ze śniadaniem czy pokój z balkonem. Pomocne są także opinie innych gości, którzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat personelu, stanu pokojów lub atrakcyjności lokalizacji.
Rezerwowanie pokoju przez telefon
Rezerwacje telefoniczne są mniej popularne, chociaż podczas bezpośredniej rozmowy z recepcjonistą można ustalić więcej szczegółów niż w przypadku rezerwacji internetowej. Ponadto w trakcie rozmowy recepcjonista może doradzić klientowi, który pokój będzie dla niego najlepszy.
Pracownik Amber Hotelu z Gdańska wyjaśnia: Aby ustalić, jaki pokój w największym stopniu spełni oczekiwania gościa, pracownik może zapytać o kilka kwestii. Przede wszystkim kluczowy punkt rozmowy będzie stanowiło określenie celu wyjazdu – osoby w delegacji będą zadowolone z pokoju z biurkiem, natomiast turyści z pokoju z widokiem. Należy też poinformować recepcjonistę o liczbie podróżujących – rodzinom można zaproponować studio zamiast klasycznego pokoju, z kolei parom pokój z łóżkiem king size. Jeśli gość wyczerpująco opisze swoje wymagania, recepcjonista na pewno zrobi wszystko, by znaleźć odpowiedni pokój.
W trakcie telefonicznego rezerwowania pokoju można także zasygnalizować chęć wykupienia usług dodatkowych, takich jak np. wypożyczenie łóżeczka, wizyta w SPA, skorzystanie z wypożyczalni sprzętu sportowego. Klienci rezerwujący pokój za pomocą stron internetowych również mają do dyspozycji formularz do wpisania osobistych wytycznych, jednak trudno w ten sposób precyzyjnie przedstawić wszystkie życzenia i dopytać o możliwość ich realizacji. Rezerwacje internetowe są więc bardzo wygodne, lecz rezerwacje telefoniczne gwarantują łatwiejsze doprecyzowanie szczegółów związanych z pobytem.